نشلجي

نشلجي

فرهنگي، ديني و قرآني

 

نقطه شروع چه زمان و خط پایان کجا می­باشد؟
در مذمت خرافه چهارشنبه سوری و سایر خرافات نوروز
      خیلی از سنت­های غلط نه اینکه ارزش برای خود و جامعه ندارد، بلکه نشان از بی عقلی و بی منطقی فرد و آن جامعه هم می­باشد و بدتر از آن اینکه از افتخارات خود هم بدانیم !!
به مناسبت فرا رسیدن ایام نوروز باستانی به طور مختصر به چند نمونه از آنها اشاره می­شود، و دیگر خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل!!
بیش از 30 سال از یک تحول عظیم به نام انقلاب و جمهوری اسلامی در کشورمان که ظلم و ستم و خرافات بی پایه و اساس و سنت گرایی­های غلط 2500 ساله ستم شاهی را در هم نوردید، می­گذرد.
       امروز می­بینیم که بر اساس خواست معمار این انقلاب حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند این انقلاب را به دنیا صادر می­کنیم، چگونه ریشه در اکثر نقاط دنیا دوانده و هر روز در گوشه و کنار جهان انسانهای آزادیخواه با فریاد بر سر مستکبران انقلاب­های پی در پی کرده و ظالمان را به ستوه آورده و به خاک مذلت می­نشانند، که بسی جای شکر دارد.
       اما افسوس و صدافسوس که خوددر فکر این نباشیم که زمینی که سالیان دراز در آن خار و خاشاک روئیده و ما می­خواهیم امروز از این زمین برداشت میوه سالم کنیم نیاز به از بین بردن علف­های هرز و     انگل­های آن دارد تا میوه سالمی به دست آید. پس بیاییم از این سنت­های غلط که بسیاری از آنها دور از عقل و منطق است دست برداریم، و با نشان دادن شعور بالا که نشأت گرفته از تقوای الهی می­باشد از این سنت­های ساختگی و خرافی که باعث قبیح نشان دادن چهره خود و انقلاب و ضرر و زیان­های غیرقابل جبران است، خط بطلان کشیده و بجای آن از شعائر الهی بهره مند شویم.
                 اینجاست که باید گفت نقطه شروع کی باید و خط پایان کجا می­باشد؟!
لذا باید بدانیم که همه ما به یک نوعی در این وادی قرار گرفته­ایم کاری نداریم که  عده­ای مباشر و گروهی مشارک در آن می­باشیم.
فریاد عمو نوروز هم که هر ساله با آن کفش­های بد قواره­اش به این بدمستی­های بی منطق ما هرچند به ظاهر به قول مأمون و دیگر پادشاهان از سر ناخوشی که می­گفتند : ای دلقک بزن، بخند و ما را شاد کن. ما هم به تبعیت از آنها خود را از این فیض محروم نمی­دانیم!!
       البته نوروز با آن همه زیباییش که بوی بهار هم می­دهد هیچ کس منکر آن نیست و نمی­تواند باشد، آنچه قبیح است رفتار عقب گرد ما به سنت­های کورکورانه و دشمن شاد کن و ضربات جبران ناپذیر آن   می­باشد.
که دل هر عامی را به درد می­آورد !! اما خواص را !! نمی­دانم!!
راستی از عمونوروز می­گفتیم، او خیلی زرنگ است از اوایل اسفند که چه عرض کنم، قبل از اسفند با آن کفش­های از خود بزرگترش سر و کله­اش پیدا و در اکثر امور کشور اعم از (اقتصادی، فرهنگی، ادارات، سازمانها و....) گاهی تا نیمه­های اردبیهشت هم هنوز بیچاره در شیفت است!! و کسی هم نیست که بگوید بابا دیگر وفت خداحافظی است!! از اینجا به بعد با کمک عمونوروز به چند نمونه از ارمغان نوروزی اشاره می­شود.
الف : معمولاً هرسال خیلی از جاها پیش از اسفند با صدای کفش­های عمونوروز که با چراغ سبز تبلیغات به صدا درمی­آید، انسان دیگر دستش به کار نمی­رود، مگر تبلیغات که آنها بیکارنمی باشند ، از خانه تکانی ، خرید شب عید، چهارشنبه سوری، سفره هفت سین، تحویل سال و سیزده بدر گرفته تا تبلیغ زندگی­های تجمل گرایی و اشرافیت و ....!!
آری گویا ماه اسفند، ماه تعطیلی است به هر اداره که رجوع کنی گویا ثقیل است برای ارباب رجوع کاری انجام شود.
و معمولاً کارها به بعد از سال موکول می­شود. بعد از سال هم که همه می­دانند آخر فروردین است!!
آخر فروردین هم که رجوع می­کنی می­گویند کجا؟ هنوز زوداست برو چند روز دیگر بیا!!
یعنی عملاً خیلی از ادارات و امور کشور در این مدت 2 ماه کار مفیدی انجام نمی­ شود. ولذا علاوه بر هزینه سنگین برای دولت، مردم هم از این وضع ناراحت و نگرانند!! مگر عده قلیلی که نوروز را در بوق و کرنا     می­کنند !! کیست که باید به عواقب وضعی آن توجه داشته باشد؟!!
ب : آیا تاکنون از نظر روانی به بازار تفاخر، خودنمایی و در به رخ کشیدن های ایام عید اندیشیده­اید؟! چه غوغایی که در دلها ایجاد می­کند نه در یک قشر خاصی بلکه در هر قشری درحد وسع خودش و لذاست که چه اسراف هایی در این مدت از رنگ در و دیوار گرفته تا میز و مبل و فرش و ..... که باید تعویض شود و از طرف دیگر تهیه اُکل و اشرب و در این ایام است که چشم و هم چشمی های کوته نظران به جای اوامر الهی در بازار دنبال بدل می­گردند!! حال ببینید آنها که از نظر معیشتی در طول سال در وضعیت سختی به سر     می­برند و در بین همین قشر و فامیل­ها هستند و نمی­توانند عقده گشایی کنند چه می­کنند و چه          می­کشند؟!
راستی کجا رفته آن غیرت، انسانیت، مسلمانی و ایرانیت ما؟!
آیا نمی­شود با این اسراف کاریها و چشم و هم چشمی­های شیطان صفتانه دست یک نیازمند را گرفت؟!
حال سؤال اینجاست که آیا مسئولین، صدا و سیما و رسانه­های جمعی کشورمان که با بودجه این مملکت بعضی مواقع بر طبل این تبلیغات کوبیده و باعث ترویج و بازار گرمی اینگونه خرافات می­شوند در چه جایگاهی قراردارند و آیا این است پاسخ بزرگان دین و رهبر عزیزمان که می­فرمایند از تجمل گرایی و اسراف پرهیز کنید؟!
حال خدا می­داند که این نوروز مبارک!! برای خیلی از مردم جامعه ما نامبارک است!! چرا که در این ایام چه دلها که شکسته می­شود وچه تحقیرها که انجام نمی­شود !! بگذریم حرف زیاد و مجالی برای اهلش نیست.
ج : مورد بعد مسئله چهارشنبه سوری است که این هم یکی از آن ارث­های نامیمون گذشتگان و نیاکان ما   می­باشد که هر ساله هنوز یک ماه مانده به چهارشنبه آخر سال عده­ای نادان، به نام سنت گرایی با تبلیغات مسموم و مضر با آتش­بازی، آتش سوزی و آتش افروزی با خسارات جبران ناپذیر آن به استقبال نوروز     می­روند!! که حاصل آن همانگونه که همگان شاهد و ناظر آن می­باشیم باعث سلب آسایش مردم کوچه و بازار و همسایگان، رهگذران اعم از پیاده، سواره، پیر، جوان، طفل شیرخوار و بیمار که با صداهای ناهنجار ترقه­ها و نارنجک­های صوتی و غیره که در خیلی مواقع باعث خسارتهای جبران­ناپذیری از قطع عضو گرفته تا سوختگی های عمیق و حتی مرگ و خسارتهای دیگر که هر ساله آمار وحشتناک آن توسط مسئولین ذیربط به اطلاع همگان می­رسد. که تازه این ظاهر آن است. آیا تاکنون فکر کرده­ایم که در این ایام هر ساله چه تعداد سقط جنین و شوک­های عصبی که خود باعث معلولیت­های دراز مدت و حتی باعث مرگ افراد هم می­شود اتفاق می­افتد؟!!
آری این هم یکی از آن هدایای به ارمغان آمده ایام نوروز مبارک می­باشد!! راستی این چه سنتی است که در آن هرساله این همه ضایعات و خسارات می­بینیم؟! ای کاش بیدار شویم و خاک برروی این سنتهای احمقانه، و ویرانگر و مرگبار نیاکانمان بریزیم؟!
د : حال اگر از این بازی به سلامت گذشتی باید به سراغ هفت سین و دغدغه­های لحظه تحویل سال باشی!! که تازه شروع یک سری اسرافکاریهای بی مورد و چشم و هم چشمی­هایی که خیلی از آنها جز باعث دل آزردگی و نگاه حسرت­آمیز بچه­های خانواده­های مستضعف، چیز دیگری ندارد. راستی کدام گناه!! آیا تاکنون فکر کرده­ایم که در این ایام هر خانواده ایرانی برای تزئین سفره شب عیدش چه مقدار گندم و حبوبات برای چند روز سبز کرده و یا سبز کرده خریده و بعد هم روز سیزده که می­شود آنها را در کوچه و خیابان و بیابان رها می­کنند!! به نظر شما به چندین تن می­رسد؟ راستی تا کنون فکر کرده­ایم که هر ساله چه تعداد ماهی از رودها و.... گرفته می­شود آیا اینها یک موجود جانداری نیستند که باید در محیط خودشان زندگی کنند و از این محیط که ما به آن محیط زیست می­گوییم، ما بهره بیشتری ببریم؟! آیا هم گرفتن و  اسیر کردن آنها و هم دور ریختن انها لطمه به محیط زیست نمی­باشد؟! آیا ما شریک این همه اسرافکاریها و گناهان      نمی­باشیم؟ بگذریم که تیغ تیز تبلیغات و رسانه­ها برنده تر از اینهاست و چشمهای آنان حقیرتر از آن است که اینها را ببینند!! راستی کجاست آن وجدانی که همه ما دم از آن می­زنیم؟!
آنها فقط دلشان به عمو نورزشان خوش است و بس!
ه : راستی لحظه سال تحویل ساعت چند است؟ جالب است حتی اگر ساعت 3 بامداد هم باشد همه شب را شاد و شنگول بیدار می­مانیم که لحظه تحویل سال را درک کنیم. راستی این چه تبلیغات شومی است که به خورد ما داده­اند و هر ساله آن را پر آب و تاب­ترش می­کنند؟!
و : روز اول فروردین که می­شود دید و بازدیدها شروع می­شود. در این رفت و آمدها که به نام صله ارحام صورت می­گیرداصل عمل بسیار خوب است، ولی خیلی از وقتها چشم ها به زرق و برق در و دیوار و مبل و وسایل جدید و مواد خوراکی و آنچه مایه مباهات یکدیگر است، شروع می­شود که متأسفانه با رنگ صله ارحام به تفاخر و چشم و هم چشمی دلها مکدر و روح­ها را پژمرده و 12 روز به همین منوال سپری می­شود.
ی : و اما روز سیزده (سیزده بدر) و خرافات شرک گونه­ای که معلوم نیست از کجا آمده و کدام معصوم حکم به نحوست روز سیزده را داده­اند و چرا فقط روز سیزده فروردین نحس شده است!! ولی آنچه رسانه­ها و تبلیغات تنور آن را گرم می­کنند روز استفاده از طبیعت است!! آیا استفاده از طبیعت همین یک روز است؟!
یعنی این روز سیزده نحس است، پس به کوه، دشت، صحرا، پارک، چمن زارها، و کشتزارهای مردم برویم و با مردم آزاری و تخریب محیط زیست و از بین بردن چراگاهها وگندم ها و جوانه­های حبوبات با گره زدن و پایمال کردن آنها، که خدا می­داند در این یک روز میلیونها تومان ضرر و زیان و خسارتهای جبران ناپذیری که به کشتزارها و مراتع و بیت المال به نام سیزده بدر و روز طبیعت به مردم و کشور وارد می­شود!! تازه آیا شما فکر کرده­اید این پایان کار است؟ شما ببینید آمار تلفات، تصادفات، دعواها، چاقوکشی­ها، میخوارگی­ها، و عربده کشی­هایی که در این روز اتفاق می­افتد!! این هم، از برکات روز سیزده و سیزده بدر!!
حال سؤال اینجاست، آیا ملتی که انقلاب کرده و انقلاب او برای دیگران هم الگو شده که نتیجه آن هم بیداری اسلامی و انقلاب­های منطقه شده است و به همین علت هم دشمنانش هر روز با ترفندهای گوناگون و تحریم­های مختلف و با کارشکنی­های دشمنان داخلی و خارجی سازی برای به زانو درآوردن او می­نوازند، چگونه است که هنوز دل به این خرافات و سنتهای مذموم بسته،  و با این همه خسارات و اسراف کاریها عمر خود را بیهوده تلف می­کند!!
ز : و خط پایان اینکه جای بسی تعجب است که دلسوزان نظام و دست اندرکاران و قانون گذاران با توجه به اینکه ضرر و زیان و اسراف کاریها و در کنار آن این همه تعطیلات بی رویه و کم کاریهایی که حاصل پیش لرزه و پس لرزه­های این ایام می­باشد، یعنی حدود 2 ماه از بهترین روزهای سال را که می­تواند بیشترین بازدهی را داشته باشد از دست بدهیم و هیچگونه عکس العملی نشان داده نشود!! درست است که یک فرهنگ و عادت چندین ساله را نمی­توان یک شبه اصلاح کرد اما می­شود به مرور زمان در صدد اصلاح آن برآمد، یعنی به مرور زمان با برملا شدن بی ریشه بودن نوروز و تعدیل خرافات آن در صدد افشاِء بی محتوا بودن این پدیده شوم برآمده و حقایق را تبیین و تبلیغ نمود که این دیگر به عهده مسئولان، قانونگذاران و برنامه ریزان کلان کشور می­باشد، دولت و مجلس هم واقعاً باید به فکر اصلاح این همه تعطیلات بی حد و حساب باشند که فردای قیامت در پیشگاه عدل الهی مؤاخذه خواهیم شد.
بدانیم که عید ما روزی است که در آن مرتکب گناه نشویم و بس!!
راستی تا به حال در صبح کدام عید نشستیم و دعای عهد آقا امام زمان(عج) را زمزمه کردیم؟
و وقتی به فراز وَ مُجَدّدِاً لِما عُطِّلَ مِن اَحکامِ کِتابِک ....... و سُنَنِ نَبیِّک رسیدیم چقدر به معنای آن تأمل کردیم؟
به امید روزی که برای این همه تبلیغات پوچ­گرایی و تجمل پرستی و دنبال مد رفتن­ها آن هم در این برهه از زمان که در تحریم هستیم و خیلی ها برای یک لقمه نان شب محتاج هستند با کسب تجربه از گذشتگان و نیاکانمان در فکر برادری، همکاری و همدلی باشیم و به کمک مستمندان و محتاجان جامعه­مان بپردازیم که این به تقوای الهی نزدیکتر است. و بیائیم به مصداق آیه شریفه قرآن کریم  شعائر اسلامی و الهی گذشتگان را پاس بداریم.
که : « من یعظم شعائرالله و انها من تقوی القلوب»
معینی اسفند 92


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: محمد رضا معيني نشلجي ׀ تاریخ: دو شنبه 19 اسفند 1388برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , nashalji.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com